فهرست مطالب

مجله رهیافت های سیاسی و بین المللی
سال دهم شماره 1 (پیاپی 55، پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/09/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهزاد احمدی لفورکی، روح الله طالبی آرانی* صفحات 12-42

    مناطق را می توان به شکل عینی با استفاده از داده های مربوط به نزدیکی جغرافیایی و تعاملات متقابل سیاسی - اقتصادی، ویژگی های کنشگران، ارزش ها و تجربیات مشترک مشخص کرد. در این میان، هرچند سه موج نظریه پردازی در مورد شکل گیری مناطق و گرایش منطقه ای دولت ها در نظام بین المللی ظهورکرده، ولی تاکنون اگر نگوییم هیچ، نادر دانش پژوهی در رشته مطالعات منطقه ای به طور آگاهانه و مستقیم به مطالعه ی نظری رفتار مناطق پرداخته است. این نوشتار با بهره گیری از روش توصیفی -تحلیلی و بازخوانی انباشته های نظری در رشته های روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای، می کوشد یک مدل نظری ارائه دهد که بتواند هم روابط میان مناطق و هم تفاوت در رفتار مناطق در قبال یکدیگر در برهه های مختلف را تبیین کند. در این راستا، این پژوهش در پرتو درس های برآمده از ارزیابی آسیب شناسانه ی نظریه های کلان درباب رفتار منطقه ای و با توجه به پیشبرد هدف هنجاری در ضرورت پرداختن یک نظریه ی گلچینی، نتیجه می گیرد که در بافت های زمانی و مکانی مختلف، مناطق متفاوت، برحسب تاثیرپذیری از هریک از الزامات قدرت، منفعت و هویت، در سه سطح درون منطقه ای، بینامنطقه ای و فرامنطقه ای رفتارهای متفاوتی را از خود در قبال یکدیگر بروز می دهند.

    کلیدواژگان: نظریه پردازی، منطقه گرایی، گلچین گرایی، کنشگر-کنشگربودگی، منطقه-منطقه بودگی، روابط امنیتی بینامنطقه ای
  • بابک امیدعلی * صفحات 43-61

    موضوع اصلی این نوشتار، بررسی خوانشی خاص از فلسفه سیاسی فارابی است که با بهره گیری از روش شناسی میشل فوکو و استفاده از تحلیل گفتمان در نگاه به تاریخ اندیشه سیاسی در دوره ی میانه، در تلاش بوده است تا به آشکارسازی و فهم بخشی از ابعاد پنهان و ناگفته ی دانش سیاسی اسلامی دست یابد؛ ابعادی که از ارتباط و نسبت مستقیم «قدرت» و «دانش» و تقدم «عمل» بر «نظر» در حوزه ی جوامع اسلامی از جمله ایران می بایست خبر دهند. بر مبنای چنین خوانشی از تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، ما با تفسیری از فلسفه سیاسی فارابی به عنوان بخشی از جریان تفکر سیاسی در جوامع مسلمان روبه رو می شویم که بر ماهیت «اقتدارگرایانه ی» ایده ی «مدینه فاضله» تاکید داشته است؛ ایده ای که در نهایت نه در راستای نقد درونی ساخت قدرت سیاسی موجود در عصر فارابی، بلکه در راستا و درست در هماهنگی با آن شکل گرفته است. در این نوشتار، تلاش شده است تا مبانی معرفتی و روش شناختی چنین خوانشی مورد پرسش و بررسی قرار گیرند. این بررسی در دو بخش اصلی پی گرفته شده است. در بخش نخست، ابهامات موجود بر سر ابعاد «ایدئولوژیک» فلسفه سیاسی فارابی و در بخش دوم ابهامات در کاربست روش شناسی فوکو مورد واکاوی قرار گرفته اند.

    کلیدواژگان: تفسیر، دانش سیاسی دوره ی میانه، فلسفه سیاسی فارابی، شهر، ایدئولوژی، گسست
  • رحیم حاجی آقا، محبوبه پاک نیا* صفحات 62-83

    مفهوم حوزه ی عمومی از اصطلاحات مهم و ایده ساز در حوزه ی نظری سیاست و نیز مشوقی برای پیش برد دمکراسی های مشورتی یا انجمنی به شمار می رود، اما سیالیت و اغتشاش صورت بندی این مفهوم در نزد نظریه پردازان فلسفه ی سیاسی، بازترسیم خطوط اصلی آن و نیز پیوند آن با مفاهیم مهمی مانند امر سیاسی و آزادی را ناگزیر می سازد. از این رو، نگارنده با اتخاذ رویکرد تاریخ نگاری ایده ها که مبتنی بر قرائت متنی است، درصدد برآمده تا با پرسش از چیستی ایده های حوزه ی عمومی، امر سیاسی و آزادی در اندیشه ی هانا آرنت، استدلال کند که مفهوم حوزه ی عمومی تحت تاثیر مدرنیته و ظهور ایدئولوژی های تمامیت طلب و جامعه ی توده ای که عرصه را بر عمل سیاسی تنگ تر می کند، دچار تغییر شده و در نهایت با از میان رفتن چنین حوزه ای، امر سیاسی در قالب ایدئولوژی یا باوری متصلب به انحلال امر سیاسی منجر می شود. با درک چنین امری، زمینه برای تقویت مفهوم حوزه ی عمومی به عنوان پیش زمینه ای برای بازتعریف امر سیاسی در چارچوب مفهومی انسانی و مبتنی بر دوستی و سرانجام امکان بیشتر برای دسترسی به دمکراسی گشوده می شود.

    کلیدواژگان: حوزه ی عمومی، قلمرو سیاسی، امر سیاسی، انحلال امر سیاسی، آزادی
  • سید محمدعلی حسینی زاده، محسن شفیعی، سید محمد امیر* صفحات 84-112

    موفقیت پوپولیست های جناح راست در اروپا و آمریکا، پوپولیست های جناح چپ در آمریکای لاتین و رهبران پوپولیست احزاب و جنبش های مختلف در نقاط مختلف جهان، نشانه ی آن است که پوپولیسم بار دیگر به هسته ی سیاست معاصر بازگشته است. ایده اصلی آن بر ادعای نمایندگی و یا عمل به نام مردم چونان مردم عادی یا توده و مخالفت با نخبگان، تشکیلات مستقر و یا بلوک قدرت استوار است. گفتمان سیاسی پوپولیستی بر اساس دوگانگی بین «ما» و «آن ها» ساخته می شود. در این جا، پوپولیسم ایدئولوژی نیست، بلکه منطق سیاسی است؛ یعنی طرز تفکری درباره ی سیاست. به طور ویژه، زمینه های شکل گیری پوپولیسم جدید- از جمله پوپولیسم جناح راست در اروپا و آمریکای شمالی- با پدیده ی گسترده ی جهانی شدن لیبرال پیوند خورده است، پدیده ای که دارای مشخصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خاص و گسترده ای است. بررسی علمی این پدیده و توجه به پیشینه و خاستگاه آن به عنوان گام نخست در فهم پوپولیسم در این کشورها ضروری ست. مقاله ی حاضر، ضمن بازخوانی مفاهیم نظری در خصوص پوپولیسم، به پوپولیسم راست معاصر در اروپا و ایالات متحده آمریکا پرداخته و ویژگی های آن را بیان کرده و می کوشد زمینه های شکل گیری آن را در این کشورها تااندازه ای روشن کند.

    کلیدواژگان: پوپولیسم، جهانی شدن، ایدئولوژی، سبک گفتمانی، استراتژی سیاسی
  • فرزاد رستمی، سمیرا اکبری، علیرضا تارا* صفحات 113-134

    تحولات سال 2011 موسوم به بهار عربی یا بیداری اسلامی در منطقه ی شمال آفریقا و خاورمیانه ی عربی دربرگیرنده ی شکاف ها و چالش های اساسی در ساختار سیاسی-اجتماعی و اقتصادی جهان عرب بوده است. روند شکل گرفته در جهان عرب پس از سال 2011، در قالب و ساختار طبیعی خود قابلیت تسری بخشی به سایر حوزه های جهان عرب در سطح منطقه را داشت، اما اقدامات فرافکنانه ی حکام سعودی، قاعده ی بازی را در چارچوب گریز به جوی سیاسی تغییر داده و تهدیدپنداری و تهدیدسازی از ایران را به عنوان اصلی بر فرع در دستور سیاست خارجی و امنیتی خود قرار دادند. بر این اساس، شکاف ها و چالش های هویتی دو طرف در قالب رویکردی معناگرایانه، بیش از گذشته رنگ و بویی رئالیستی و عینی به خود می گیرد؛ تا جایی که استراتژیست ها و نظریه پردازان روابط بین الملل، از مقوله ای فراتر از جنگ سرد بین دو طرف یاد می کنند. مقاله ی حاضر در پی بررسی مناقشه ی شکل گرفته میان دو قدرت منطقه ای ایران و عربستان و طرح این پرسش اساسی است که تنش میان دو طرف در کدام چارچوب تحلیلی-نظری قابلیت بررسی و ارزیابی خواهد داشت. فرضیه ی نوشتار حاضر این است که در مناقشه ی میان ایران و عربستان طی سال ها و ماه های اخیر، تحلیل ها و چارچوب های رئالیستی در شکل کلاسیک آن قابلیت تبیین و تحلیل بیشتری نسبت به نظریه های امنیتی هویت محور دارند. روش به کاررفته در این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی و چارچوب نظری ارائه شده نیز رئالیسم کلاسیک است. درواقع، وقوع بیداری اسلامی در کنار عوامل دیگر، نظیر تشدید جنگ لفظی، برنامه هسته ای ایران، مسئله ی نفت و همراهی آمریکا با عربستان، ضمن شکل گیری تضاد جدی منافع میان دو کشور ایران و عربستان سعودی، باعث اتخاذ رویکرد واقع گرایی از سوی دو طرف و گذار از رویکرد امنیتی هویت محور به رئالیسم کلاسیک شده است.

    کلیدواژگان: مناقشه ی ایران و عربستان، بهار عربی، رویکردهای امنیتی هویت محور، رئالیسم کلاسیک
  • مهدی نجف زاده، میمنت عطاریانی* صفحات 135-156

    هدف این پژوهش، واکاوی امر کارناوالی در فرهنگ عامیانه و بررسی امکان مقاومت در برابر قدرت سیاسی مسلط و تک صداست. پارادایم غالب در ساحت اندیشه ورزی دوران جدید، زبان را ابزار جدید فهم جهان معرفی می کند و آن را موقعیت مند و برآیند بافتار اجتماعی اش می داند و صداها بیانگر منافع، علائق و ایدئولوژی های متفاوت اند و در نتیجه، زبان حوزه ی منازعات سیاسی-اجتماعی تلقی می شود. بنا به رای باختین، دو گفتمان عمده در جامعه وجود دارد: گفتمان جدی و رسمی و گفتمان غیررسمی و خنده. گفتمان نخست غالبا دلالت بر دستگاه حکومت و نهادهای قدرت دارد که عبوس و صامت تلقی می شوند و گفتمان دوم نیز بر زندگی روزمره، زبان و ادبیات عامیانه. باختین کارناوال را بهترین محل نمود و شکل گیری مقاومت و تحقق چندصدایی می داند. محقق در این پژوهش کوشیده است به دنبال ردیابی و واکاوی عناصر کارناوالیته، از جمله مهم ترین مولفه ی آن، یعنی «چندصدایی»، با تبیینی جامعه شناختی، مسئله ی شکل گیری مقاومت در زبان عامیانه را ارزیابی کند. بنا به رای باختین، میان بروز چندصدایی (پلورالیسم آوایی) در وضعیت استبدادی و وجود طنز در زبان عامیانه رابطه ی ایجابی وجود دارد. این پژوهش وجود چنین رابطه ای را تحقق امکان مقاومت در زبان عامیانه می داند.

    کلیدواژگان: کارناوال، خنده، باختین، طنز، مقاومت، نقد قدرت
|
  • Behzad Ahmadi Lafuraki, Rouhollah Talebi Arani * Pages 12-42

    Regions can be objectively characterized in terms of geographical proximity, political-economic interaction, actors’ attributes, and shared values and experiences. Thus, although we have witnessed four models of theorization on the formation of regions and states’ regional tendencies in the international realms, theoretical reflection on regions’ behavior has been deliberately and directly addressed by rare scholars on regional studies. Having drawn on a descriptive-analytical method and some theoretical scholarship on IR and Regional Studies, the article seeks to develop a theoretical model explaining both relations among regions and variations in their behaviors towards each other. in this framework, drawing lessons learned from pathological evaluating conventional IR theories on regional behavior, and pursuing a normative purpose regarding the necessity of developing an eclectic theory, it concludes  that within different temporal and spatial contexts, different regions usually display distinctively different behaviors in terms of being affected by power- interest- and identity-related considerations operating at intra-regional, inter-regional, and trans-regional levels.

    Keywords: Theorization, Regionalism, Eclecticism, Interregional Security Relations, Actor, Actorness, Region, Regionness
  • Babak Omidali * Pages 43-61

    In the field of Islamic political philosophy, there is a relatively new interpretation of Alfarabi’s political philosophy that uses the Foucault’s discourse analysis to see unknown aspects of the Alfarabi’s political idea; the aspects that show the historical relationship between “power” and “knowledge” in Muslim societies. Based on this interpretation of the Islamic political knowledge in general and Alfarabi’s idea in particular, we are faced with the “authoritarian” aspects of Alfarabi’s idea of “The Opinions of the People of the Virtuous City”; the idea that arises from the structure of the political power of the Alfarabis’s era, and is formed to expand the hierarchical notion of political order instead of shaping a critical knowledge. In this article, the epistemological foundations of such interpretation are the main issues that will be under discussion in two parts: the “ideological” dimensions of Alfarabi’s political idea and the ways in which Foucault’s discourse analysis can be applied. As far as these issues are concerned, it seems to be some ambiguities in aforementioned interpretation.

    Keywords: Interpretation, Political Knowledge, Alfarabi’s Political Philosophy, Ideology, City, Rupture
  • Rahim Haji Agha, Mahboobeh Paknia * Pages 62-83

    The concept of the public sphere is one of the most important terms in the theoretical field of politics as well as in the encouraging deliberative or associative democracies. But the fluidity and disturbance of the articulation of this concept by political thinkers, drawing its main lines and linking it inevitably with other important concepts such as politics and freedom. Therefore, in this paper, by adopting an approach to historiography of ideas based on textual reading, the author has sought to question the ideas such as the public sphere, the political and freedom in thought of Hannah Arendt. It has been argued that the concept of the public sphere is affected by the modernity and the emergence of totalitarian ideologies and mass society, which tends to weaken the realm of political action, and ultimately leads to the collapse of the political. Understanding this, would lead to strengthen the concept of the public sphere as a ground for redefinition of the political in a human-based and friend-based context and ultimately more possible access to democracy.

    Keywords: The Public Sphere, Political Realm, The Political, Collapse of the Political, freedom
  • Seyed Mohamad Ali Hosainizadeh, Seyed Mohamad Amir *, Mohsen Shafie’i Pages 84-112

    The success of the right wing populists in Europe and the USA, the left wing populists in Latin America and the populist leaders of parties and different movements in all over the world indicates that populism has once again returned in the spotlight of the contemporary politics. Its main idea is based on the claim of the representation of people or operating in the name of people as the ordinary people or the mass and the contrast with elites, the deep-seated organization or the power block. The political discourse of populism is made by the dualism of “us” and “them”. Here, populism is not an ideology, but a political logic that is a kind of thinking about politics. Specially, the ground of the formation of the new populism- such as the right wing populists in Europe and Northern America- has a connection with the widespread phenomenon of liberal globalization that has special and wide economic, social and cultural features. The scientific scrutiny of this phenomenon and paying attention to its roots is necessary as the first step for the understanding of populism in these countries. The current research, alongside the reading of the theoretical concepts of populism, studies the populism in Europe and the U.S.A and its features, and tries partly to show the background of its formation in these countries.

    Keywords: Populism, Globalisation, Ideology, Discoursive Style, Political Strategy
  • Farzad Rostami *, Alireza Tara, Samira Akbari Pages 113-134

    Developments in the North Africa and the Middle East region in 2011 in Arabic countries include of substantial gaps and challenges in the political, social and economic structure of the Arab world. What happened in the Arab world after 2011 in the form of their natural structure and functionality could extend to the other areas of the Arab world, but Saudi Actions changed the rules of the game. In the new situation, Saudi Rulers perceived the threat and demonization of Iran as their main interest and security policy. In such a condition, international relations theorists refer to it something beyond the cold war between the two sides. This article seeks to examine the conflict formed between the two regional powers, Iran and Saudi Arabia, and accordingly, the question is that the tension between the two sides will be assessed by which theoretical analysis capabilities. The hypothesis of the study is that the conflict between Iran and Saudi Arabia in recent years and months, the realistic framework in its classical form can explain the situation better than Identity-based Security approaches.

    Keywords: conflict Iran, Saudi Arabia, Arab Spring, Identity-based Security Approaches, Classical Realism
  • Meymant Atariani *, Mehdi Najafzadeh Pages 135-156

    The purpose of this research is the analysis of the carnivalesque in folk culture and the study of the possibility of resistance against predominate-monophonic political power. Predominate paradigm in the thinking area of new age introduces language as a new instrument of world-understanding and takes the language positional and a result of its social context. Voices indicate different interests, profits and ideologies and thus language is known as the area of social-political litigations. According to Bakhtin's opinion, there are two discourses in every society: serious and informal (humour). The first one mostly denotes governorship and power state that is interpreted stern and silent. The second discourse expresses usual life, language and folk literature and popular festivals. Bakhtin interprets carnivals or festivals of humour as the best position of manifestation and formation of resistance and realizing the polyphony and thus democracy. In this research, we had an inquiry to find and analyze the components of carnavality like as polyphony in order to the assessment of the formation of resistance in utterance based on sociological description. According to Bakhtin, there is an obligatory relationship between the emergence of polyphony in autocratic situation and irony in utterance. This research assumes that this relationship is necessary for possibility of resistance in utterance.

    Keywords: Carnival, humor, Bakhtin, Irony, Resistance, Criticism of Power